Barcelona

Shiiiit va det är kallt här hemma och vad fort det måste gått!! När jag åkte i torsdags var det inte alls så här kallt!
Tänkte iaf försöka berätta om vad vi gjort i Barca nu! :)

Torsdag
Jag gick hemifrån 5:50 och åkte tunnelbana mot stan och bytte sedan där till tåg mot Malmö. Jag sov större delen av tågresan och försökte plugga litegrann. Jag kom till Malmö strax innan 12 och där hade jag byte till ett Öresundståg som skulle ta mig till Kastrup. Jag hade lite flyt så av slump hamna jag på ett tidigare tåg än beräknat och kunde då möta upp pappa redan på tåget. Så vi åkte tillsammans sista biten av tågresan. Väl framme i Danmark checkade vi in våra väskor och käkade lite mat. Flyget var försent ca 30 minuter, vilket var mindre kul.
Vi landade i Barcelona ca 18:00 och kom ut i en enorm flygplats den var verkligen skit fin!! Där fick vi vänta i evigheter på vårt bagage men tillslut kom det. Vi tog en buss till Cataloina och därifrån letade vi oss fram till hotellet som låg väldigt bra! Ca 15 minuter från Ramblan!!
Vi lämnade våra väskor på rummet och gick direkt ut för att äta. Man var lagom trött och sliten när vi väl kom fram. Vi hittade ett ställe som verkade okej precis vi catedralen dock tyckte jag Tapasen var sådär men det gick absolut att äta. Vi blev inte kvar där länge utan gick runt och kollade av stan lite snabbt och gick sedan in på en mysig liten bar och drack drinkar! Efter det blev det sovdags så vi gick hem igen!

Fredag
Vaknade runt halv 10 och gick direkt upp och duscha och sedan begav vi oss ut för att äta frukost. Vädret var super härligt!! Soligt och ca 22 grader. Efter frukosten gick vi till La Sagrada Familia den stora katolska kyrkan som Gaudi gjort som fortfarande inte är klar trots att det byggt på den sedan 1882! Den var riktigt cool och mäktig inte alls en vanlig kyrka! Ska googla fram bilder och visa, för jag hade inte med mobilen dit tyvärr! Men den är ett minne för livet!
Vi gick vidare förbi en tjurfäktningsarena bara för att det var lite häftigt att ha sett i övrigt hatar jag tjurfäktning! Bara idiotiskt. Vi gick genom massa små gator som Barcelona är fyllt utav, så himla underbart men samtidigt lite läskigt och obehagligt. men man får verkligen se annorlunda butiker och saker. Vi gick därefter till ett museum där de visade en riktigt gammal stad under jorden, som de grävt fram. Det sjuka var att man verkligen kunde se allting och förstod hur det var uppbyggt. Det fanns till och med delar av ett "vinbryggeri" kvar. När man gick därnere gick man med en mobilliknade grej och när man passerade vissa ställen stod det siffror på väggarna och tryckte man in de siffrorna så kunde man få allting förklarat för sig via den där mobil liknande saken.
Resten av dagen gick vi bara omkring och strosade längs de trånga gränderna bland alla butiker! Upptäckte iaf att Barcelona har sjuuuuukt många skobutiker!! Aldrig sett så många i hela mitt liv! Spanjorerna lär ju inte ha skobrist iaf!
På kvällen åt vi på en ny resturang med grymt god Tapas!! När vi ätit upp skulle vi gå hem men sprang på massa barer och besökte två av dom för att bara sitta ner och njuta och prata. Somnade gott den kvällen!

Lördag
Vaknade samma tid som fredagen och kom ut ungefär samtidigt. Efter frukosten så gick vi till Picasso museumet, jag ville verkligen inte dit men väl där var det faktiskt rätt mycket coolt. Man förstod saker på ett annat sätt och hans resa och konst är faktiskt ganska intressant men framförallt väldigt speciell!!
Vi gjorde inte alls så mycket mer den dagen, vi shoppade och gick och gick och gick genom alla små gator man bara kan ta sig fram. Pappa tyckte vi skulle kolla hur det såg ut på andra sidan om Ramblan oxå så vi bytte sida och gick in på den andra sidan. Det första man möttes av var massa indier och skumma butiker, den delen var otroligt sunkig och äcklig jag ville bara ut därifrån så fort som möjligt. Vi försökte ta oss ut och så svängde vi in på en gata där det stod massa folk och tryckte i massa hörn och polisen var där och ju längre in på gatan man kom desto skummare blev stämningen där och tillslut insåg vi att vi gick på en horgata mitt bland alla horor som stod där och väntade på män. Vi mer eller mindre sprang därifrån! Det kändes så konstigt och det var verkligen sån tryckt stämning där. Inget jag skulle vilja känna igen!
Vi åt middag på en jättemysig resturang och gick och köpte glass till efterrätt och avslutade kvällen tidigt. Vi båda var väldigt trötta.

Söndag
Pappa var uppe tidigt och var ute och sprang en timme medan jag sov vidare. Vi packade våra väskor och checkade ut tog ett sista varv nere vid ramblan och tog sedan bussen till flygplatsen. Pappas flyg gick två timmar före mitt men jag ville inte vara kvar själv inne i stan. Det var så himla mycket folk där den dagen och nästan ingenting öppet. Det var mycket folk för att påven var på besök i stan för han skulle inviga La sagrada familia vilket då är väldigt stort för katolikerna! Och eftersom påven var där vr det fruktansvärt mycket poliser ÖVERALLT!! Jag har aldrig sett så många poliser i hela mitt liv, helt sjukt! Vi åkte ut till flygplatsen, tog en sista fika och sedan checkade pappa in och jag satt kvar där själv och pluggade. Efter en timme kunde jag äntligen få checka in men självklart var något fel med min bokning. Orkar inte gå in på detalj men det tog lååång tid innan dom kunde fixa det och dom var verkligen sämst på att förklara vad som var felet så jag kände mig som en idiot när folk kom och fråga mig varför kön stod still. Som om det var mitt fel, vilket det inte var!
Jag mellanlandade i Berlin väldigt snabbt, bytte direkt till mitt flygplan som skulle ta mig HEM!
Vi landade i tid och morfar var min räddare som ställde upp och kom för att hämta mig ute på arlanda! Det var verkligen skönt att få skjuts hem annars hade jag varit hemma mycket senare!


Ja mer finns nog inte att berätta, det har varit en grym resa på så många sätt!! Det är nog den bästa födelsedagspresenten ever!!

Och här kommer bilderna!

Här är en av fontänerna vid Catalonia torget


Pappa!!


Den andra fontänen ;P

Torget sett från Ramblan


Så stod poliserna på rad precis överallt!


Ramblan!



Så här ser La sagrada familia ut, frå ena hållet.



Så ser det ut på närmare håll. Om man kommer ännu närmare så ser man verkligen alla skulptuerer för det är MASSOR och alla är handgjorda! Det är verkligen sjukt men det är så mycket detaljer!



Nu kanske man får förståelse om hur stor den verkligen är.

Jag hittar ingen bra bild på andra sidan utav kyrkan. Den sida som jag lagt upp är typ den "snällaste" sidan den andra är nästan lite obehaglig mycket våld och sånt. Ja jag rös när jag såg den andra sidan.
En kille som vi pratade mycket med i en butik berättade att det rivit flera hundra bostäder för att kyrkan ska få plats där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0